Probleem koeling aangepakt
LELYSTAD - Een topprestatie neerzetten met een watergekoelde e-kart is lastiger dan het wellicht lijkt. Elke Track Day is er wel een technisch probleem dat opgelost moet worden. Zo ook tijdens de Track day op 12 mei.
Voor het eerst stond er in de First Electro League een endurance-test op het programma: wie rijdt de meeste ronden in veertig minuten. We werden als team meteen voor een lastige keuze gesteld: flink gas geven en snel rijden, of het rustiger aan doen en power saven om zo lang mogelijk te blijven rijden.
Winnaar endurance-test
Wij kozen ervoor om in het begin om rustig te vertrekken. Ervaring uit het verleden leerde ons dat het soms beter is om met spaarzaam rijden te beginnen, zodat je dan langer kan doorrijden. De accu mag niet te snel leeg. Tijdens de verplichte pitstop en rijderswissel bleek dat de accu nog goed vol te zitten. We konden dus een paar tandjes bijzetten. Langzaam kropen we naar voren. We haalden directe concurrenten Graafschap College en Hub van Deurne College in en eindigden uiteindelijk als eerste met 48 ronden! Een rondje meer dan nummer twee.
Probleem
In het laatste deel van de endurance-test bleek dat de temperstuur van de motor en de accu opliepen. Als de boel te warm wordt loop je kans dat het systeem afschakelt en je dus alleen maar langzaam kan rijden of helemaal niet meer. Uit onze logboeken weten we dat de motor het best presteert tussen de 70˚ en 80˚C. Nu zaten we op 130˚! Het koelwater bleek niet optimaal te worden rondgepompt, waardoor warm water niet voldoende koelt en koel water de motor niet bereikt.
Oplossing
Inmiddels is het koelsysteem verbeterd. Het koelsysteem is gedemonteerd, nagelopen en uit een eerste test blijkt het koelwater weer goed te stromen. We gaan het beleven op 16 juni. Dan rijden we bij Kartcentrum Zwolle de finale.





