Tata Steel in Europees uitwisselingsprogramma over milieubewustzijn

apr. 05, 2022
apr. 05, 2022

Een groep internationale scholieren bezocht op 5 april Tata Steel. De 75 leerlingen van het St. Michael College (Zaandam) en scholen uit Frankrijk en Denemarken doen mee aan het Europese uitwisselingsprogramma Creating Really Environmentally Conscious Students (C.R.E.C.S).


Doel van dit programma is het milieubewustzijn van de leerlingen te vergroten. Wat gebeurt er in de verschillende landen om milieubelasting te voorkomen? Welke afwegingen worden daarbij gemaakt? De leerlingen bezochten in Denemarken een windmolenpark en nemen in Frankrijk een kijkje in een kerncentrale.


Paradox

Bij Tata Steel nam Marco Workel de leerlingen mee in zijn verhaal over de paradox van staal. De directeur Health, Safety, Security & Environment vertelde over de belasting van het milieu bij de productie van staal, maar zei ook dat staal nodig is voor producten waarmee de belasting van het milieu wordt verminderd. Zoals zonnepanelen, elektrische auto’s en innovatieve transportmiddelen als de hyperloop. Deze tegenstrijdigheid leverde een levendige discussie op.


Waterstof

De leerlingen volgden tijdens het bezoek workshops over de hyperloop en recycling van staal. Uiteraard was er ook ruimte voor de waterstofplannen van het staalbedrijf en brachten de leerlingen een bezoek aan de warmbandwalserij. 


09 feb., 2024
VELSEN – In december rondde het team van basisschool De Springschans de training Maak van techniek een feestje af. Hoe kijkt Mireille Le Fèbre, techniekcoördinator bij scholenkoepel Surplus inmiddels terug op de training van de Academy? “Wat we vooraf hoopten is gelukt: het hele team staat aan en is met techniek aan de slag.” Bij De Springschans willen ze structureel aandacht schenken aan wetenschap en techniek in hun onderwijsprogramma. Maar hoe dan? Mireille Le Fèbre boekte via de Academy de training en ging met haar team aan de slag. Toepassen Maak van techniek en feestje bestaat uit vier sessies. “Tijdens elke bijeenkomst krijg je theorie”, zegt Mireille. “Bijvoorbeeld over de drijfveren van jongeren waarom zij wel of niet open staan voor techniek. Over O & O-leren en over het organiseren van een leuke gastles. Vervolgens ga je die theorie toepassen met praktische opdrachten. Want dat is uiteindelijk wat je wilt leren; hoe ga je met je klas aan de slag, de juiste dingen doen die bij kinderen beklijven.” “Tijdens de training was het soms nog wel een struggle . Want waar de een nog wat dieper op de theorie wilde ingaan, ging de ander liever meteen over op het toepassen. Maar als groep hebben we dat met elkaar goed opgepakt. Het was voor ons duidelijk dat we die theorie echt nodig hebben, maar ook dat er tijd moet zijn om die theorie te leren toepassen.” Onderzoeken en ontwerpen “De sessies hebben ons echt geholpen. Iedereen staat aan. Groep 1 tot en met 4 is echt bezig om programma’s die we al deden te verbeteren. We hebben nu al mooie maakopdrachten. Groep 5 en 6 zijn gestart met een O&O-project. Ze doen onderzoek naar brood: hoe maak je het, en hoe lang is het houdbaar. Daar hoort een leuk onderzoek bij naar wat er met een boterham gebeurt als je die onverpakt op je bord laat liggen. Fantastisch.” Hoe nu verder? Bij Maak van techniek een feestje hoort ook het opzetten van een leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Want met leerlijnen kun je met het hele team techniekprogramma’s borgen. “Hoe het daarmee staat? We zijn tijdens de vierde trainingssessie begonnen met een leerlijn en daarmee willen we zeker verder gaan. Maar eerst de vrijgekomen energie gebruiken om stappen te zetten. Iedereen staat aan. We werken aan een eigen technieklokaal. In mei willen we die al officieel openen. Dan kunnen de kinderen hier lekker werken en is er ook ruimte om hun projecten wat langer te laten staan. Die leerlijn pakken we daarna zeker op.” Ook interesse om op jouw basisschool een techniekprogramma op te zetten? Neem contact op met Erik de Mink
09 feb., 2024
VELSEN – Tijdens het GreenKarting Scholenprogramma bouwen mbo-studenten karts op groene energie. Tot nu toe gaat het daarbij alleen om elektrisch aangedreven karts. Maar Jesse en Job van de Tata Steel Academy hebben iets nieuws bedacht. Het duo kiest voor een kart die rijdt op waterstof! Dit voorjaar willen Jesse en Job het circuit betreden tijdens de GreenKarting Track Day. Een primeur, want het is voor het eerst dat zo'n hydrokart het gaat opnemen tegen elektrisch aangedreven superkarts. Het belooft een bijzondere competitie te worden! Een competitie waarin Techport kan laten zien dat ze als partner van de kartcompetitie niet voor niks de Eerste Groene Industriezone van Nederland is. Bekijk een video over de bouw Meer over het kartteam van de Academy 
17 nov., 2023
VELSEN - Sophie Hermans en Cas Scholink bezochten op 16 november Techport. Zij zijn de nummers 2 en 75 op de verkiezingslijst van de VVD. Het bezoek stond in het teken van samenwerken aan verduurzaming in de industrie. De IJmond staat voor grote veranderingen. Onze maakindustrie werkt hard aan een fossielvrije toekomst en het Noordzeekanaalgebied ontwikkelt zich tot een onmisbare hub bij de transitie naar waterstof. Uiteraard ontbrak de Academy niet in het programma.
01 nov., 2023
VELSEN - Het lerarenteam van basisschool De Plataan uit Velsen heeft zich in de Tata Steel Academy laten bijscholen over techniekonderwijs. In het leslokaal, dat normaal bedoeld is om leerlingen van basisscholen wegwijs te maken in de ‘zeven werelden van techniek’, kregen de leerkrachten inzicht hoe zij zelf op school als team met W&T aan de slag kunnen gaan. Als resultaat van deze studiedag is op de Plataan een W&T werkgroep opgericht die voor de hele school een techniekprogramma gaat opzetten.
09 jun., 2023
ZWOLLE – Het kartteam van de Academy is als vierde geëindigd in de First Electro League. Het team pakte donderdag 8 juni tijdens de laatste rijdag nog veel punten met hun innovaties en eindpresentatie, maar kon de achterstand op het kartteam 74 van het Hub van Doorne College niet meer inlopen. De leden van kartteam 74 wonnen het endurance-onderdeel van de landelijke competitie. Zij wonnen op alle vier de rijdagen deze duurzaamheidstest. De prijs voor de Regularity (regelmatigheidsproef) ging naar het Nova college uit Beverwijk. Ook de innovatieprijs ging dit jaar naar het Nova College. Het team van de Tata Steel Academy won de Safety Award (planning en veiligheid) en de Communication Award voor de beste teampresentatie. Elektrisch De First Electro League is een competitie waarin dertien teams van ROC’s en scholen uit het voortgezet onderwijs het tegen elkaar opnemen op gebied van elektrisch rijden. De teams onderhouden en innoveren hun eigen kart. Ze moeten op vier Track Days verschillende rijproeven tot een goed einde brengen. En elke keer worden de teams beoordeeld op organisatie, planning en veiligheid. Op de slotdag zijn de meeste punten te verzamelen. Dan worden ook de innovaties aan de kart beoordeeld en krijgen de teams punten voor hun presentatie over de teamprestatie van het afgelopen schooljaar. Uitslag De competitie bestaat uit verschillende onderdelen. Hieronder het overzicht met daarbij vermeld het maximaal aantal te verdienen punten (tussenhaakjes), de winnaar en het behaalde aantal punten. Regelmatigheidsproef (40) – Nova College: 30 pt Endurance Test (40) – Hub van Doorne kart 74: 40 pt Safety (40) – Academy Tata Steel: 33 pt Innovatie (80) – Nova College: 68 pt Communicatie (100) – Academy Tata Steel: 80 pt Klassement 2023 In totaal waren er dit studie jaar 300 punten te verdienen. Het winnende team pakte in totaal 219 punten. Hub van Doorne kart 74 - 219 pnt Noval College, Beverwijk - 195 pnt Hub van Doorne kart 7 - 193 pnt Tata Steel Academy - 189 pnt Friesland College kart 5 - 164,5 pnt Friesland College kart 2 - 162,5 pnt Vista College - 129 pnt ROC Twente - 118 pnt Het Baken - 106 pnt Calland Lyceum - 81 pnt Drenthe College 15 pnt ROC van Amsterdam - 1 pnt Graafschap College - 1 pnt
20 apr., 2023
VENRAY - Na het teleurstellende resultaat tijdens de vorige Track Day waren we 20 april tot op het bot gemotiveerd om een goed resultaat neer te zitten. We hebben inmiddels een nieuw remsysteem op de kart en het hele voertuig is technisch nagelopen. Vandaag zou er niks fout kunnen gaan. Raceway Venray is een mooie baan. Er ligt een kombaan voor stockcar races. Op het middenterrein ligt een kartcircuit met uitdagende bochtencombinaties. Nieuw deze Track Day was de aanwezigheid van bedrijven die tijdens een zogeheten E-Tech Experience korte workshops en demo's gaven aan leerlingen van scholen uit de regio. DAF en VDL waren aanwezig om met een e-truck en een e-Mini. Ook reed er aan het einde van de dag een snelle elektrisch aangedreven Formule 4 over de oval. Dat was gaaf. Volle bak Maar wij hadden vooral oog voor onze eigen prestaties. De monteurs hadden de kart goed afgesteld. Aan coureur Lars de taak om zoveel mogelijk punten te scoren tijdens de Regularity en de Endurance Test. Het rijden ging top. We konden lange tijd volle bak rijden en lagen goed op koers om de meeste ronden te rijden. Helaas kwamen we in een van de bochten naast de baan en verspeelden wij de eerste plaats. Punten In Venray scoorden wij 2 punten tijdens de Regularity en 5 punten tijdens de Endurance Test. Op 8 juni is in Zwolle de laatste Track Day. Dan willen we niet alleen goed rijden. We geven dan een mooie presentatie en laten we al onze innovaties zien. Daar zijn ook dit jaar weer veel punten mee te verdienen.
Share by: