AMSTERDAM - Het Berlage Lyceum in Amsterdam is gestart met een pilot voor een nieuw vak: Sustainability. Een primeur in het voortgezet onderwijs en geïnspireerd op de Radboud Universiteit in Nijmegen, die sinds dit jaar alle studenten onderwijst in duurzaamheid. Initiatiefnemer Felix Spee: ‘Als UNESCO-school zou het een van de pijlers van ons onderwijs moeten zijn.’ De Academy verzorgt voor de leerlingen van het Berlage Lyceum op 31 oktober een opdracht over waterstof: groen staal in een schone omgeving.
Op het Amsterdamse Berlage Lyceum wordt bij vakken als biologie, aardrijkskunde en economie in de schoolmethoden wel aandacht besteed aan duurzaamheid, maar altijd zijdelings, of als een van de vele hoofdstukken, vertelt docent Felix Spee. ‘We zijn een UNESCO-school en in de doelen van de UNESCO staat expliciet dat duurzaamheid een van de pijlers zou moeten zijn van het onderwijs.’ Toen Spee zag hoe de Radboud Universiteit in Nijmegen het aanpakte, nam hij afgelopen schooljaar het initiatief om van duurzaamheid een volwaardig vak te maken.
Om het vak vorm te geven zocht hij contact met partijen buiten de school. De bedoeling is dat leerlingen op technasium-manier in teams gaan werken aan grote duurzaamheidsopdrachten voor een stichting of een bedrijf in de omgeving. De pilot draait twee jaar, te beginnen in twee klassen 3 vwo. ‘Daar zat net een beetje ruimte in het rooster en ik geef beide klassen komend jaar les. Als het een succes wordt, is de wens om het vak ook te geven in andere jaarlagen.’ Er is bewust gekozen voor een vak zonder cijfers, en omdat het om de onderbouw gaat, maakt het ook geen onderdeel uit van het examenprogramma. ‘De werk- en toetsdruk is in de derde klas al zo hoog’, aldus Spee.
Voor advies en ondersteuning bij het opzetten en de invulling van het vak zocht Spee contact met het SLO, de commissie duurzaamheid van Esprit Scholen (waar Het Berlage onder valt) en met de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs (NADO). In het vak zitten activiteiten (meedoen aan de Amsterdam Clean Up Day), interactieve spelelementen (de leerlingen spelen een klimaatadaptatiegame ontwikkeld door de gemeente Amsterdam en het ANMEC), ontwikkelopdrachten (duurzame cosmetica) en internationale aspecten (ze voeren een duurzaamheidsopdracht uit met leeftijdsgenoten van een school in India).
Ook bevat het programma grote duurzaamheidsopdrachten, waarvoor Spee bedrijven en stichtingen benaderde. Ook de Academy van Tata Steel doet mee. Leerlingen van het Hetlage Lyceum zullen Tata Steel bezoeken en hier onder meer een opdracht over Groen Staal maken.
BRON: Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs
De opdracht Groen Staal is uitgestest door studenten van de Academy.
De opdracht is ontwikkeld door Bedrijf in de Klas i.s.m. waterstof-experts van Tata Steel.